3 Şubat 2016 Çarşamba

Just in time diyeti yazısı

Yalın üretimi severim.Yalın bir fiziğe sahip olmak fit kalabilmek için de yalın diyet modelini kurmaya karar verdim.50 kiloluk halime bakarak acaba ben nasıl besleniyorum diye düşündüm.Beslenme modelimin arkasında yatan sistemi yalın üretimin temel taşlarından JUST IN TIME la bağladım.Just in time'la beslendiğim(beslendiğimi düşündüğüm) yalın fiziğimin formülünü paylaşmaya karar verdim.



Yavaştan işin teoriğiyle bir giriş yapalım.
JIT(Just in Time) sadece müşterinin istediği anda istediği kadar ürünü üretmek temeline dayalı bir sistemdir.Müşteri ne istiyor? Ne kadar istiyor? Ne zaman istiyor? sorularına cevap verir.

Midemizi bizim müşterimiz olduğunu ve bizden istekleri olduğunu varsayalım ve müşterinin beklentisini karşılamaya başlayalım.Tam zamanında üretim(JIT) felsefisini tam zamanında beslenme olarak düşünelim.

Tam zamanında üretim sisteminin dört bileşeni vardır.
1.Akış(Flow)
2.Çekme(Pull)
3.Dengeli yükleme ve sıralama(Heijunka)
4.Hızlı ürün dönüşümü(SMED)

Kayıpları ortadan kaldırmak yalın üretimin temel mantığıdır.Şimdi anlatacaklarım da fit kalmanın temel mantığıdır. hahahayt
Akış bileşeninde süreçlerin,üretimin tıpkı bir suyun nehirde aktığı gibi akması amaçlanır.Biz de kilolarımızın su gibi vücudumuzdan akmasını sağlayacağız,sakın ayrılmayın.Sipariş ile teslimat arasındaki süre(Lead Time) hem müşteri hem de üretici açısından önemlidir ve mümkün olduğu kadar kısa olması amaçlanır.

Kendimizdeki akışı sağlamak mide(müşteri)nin istediklerini mideye en kısa sürede teslim etmektir.Acıktıktan sonra uzun süre beklemek kayıp zamana işarettir.Dolayısıyla ilk adımda mümkün olduğunca bu süreyi kısa tutuyoruz ve siparişleri zamanında teslim ediyoruz.Mideciğimizi bekletmiyoruz.

İkinci adım çekme sistemidir.Çekme sistemi tüketilenin yerine tüketilen kadar koy şeklinde çalışır.Çekilen ürünler bir önceki sürecin ne üreteceğini belirler.

Bizde midemize zamanında cevap verirken nasıl ve neyle cevap vereceğimizi bilmeliyiz.Bilelim ki fit kalabilelim.O öğünde vücudumuzun dengesini yerine getirebilmek için ne kadar karbonhidrat , ne kadar yağ , ne kadar şeker ihtiyacını olduğunu bilirsek yenilecek ürün grubunu ve miktarını belirlemek çok daha rahat olur.Önceki öğünde şekeri yada yağı fazla aldıysan artık müşteriye yani midene gönderecek şekerin,yağın kalmamıştır.Bu yüzden karbonhidratlarımıza yönelip ordan çekmeye devam edebiliriz.

Üçüncü kısım dengeli yükleme ve sıralamadır.Dengeli yükleme iş yükünün dağılımının eşit olarak yapılması anlamına gelir.Bizlerin de günlük alınan,alınması gereken kalori miktarı tam da buna karşılık  geliyor işte.Herkesin kilo,boy,yağ vs oranlarına göre alması gereken kalori miktarı belirlendikten sonra dengeli yükleme yapmaya başlayabiliriz.
Sıralama kısmında ise üretimi sıralamaktan bahsediyoruz.Neleri ne zaman yiyeceğiz,acaba kaçamak yapabilir miyiz gibi tatlı soruları bu kısımda sorabiliriz kendimize ya da çok sevgili diyetisyenlerimize.Ürün grubu sıralamalarımızı da yaptıktan sonra listemiz neredeyse oluştu artık.
Ne zaman , ne ve ne kadar yiyeceğimizi biliyoruz şimdi.

En son aşama hızlı ürün dönüşümü(SMED)'ne geldi sıra.Burada ürün dönüşü aktiviteleri dediğimiz ekipman ve kalıp değişimleridir.İstenilen bir ürün üretiminden başka bir ürüne dönerken ki süreci olabildiğince kısa olmasıdır.Bu kayıp olarak algılanan sürecin iyileştirilmesi gerekmektedir.

En son aşamayı diyet listeme koymam biraz zorladı beni itiraf etmek gerekirse.Ben kendi ürün dönüşümüzün farklı bir kilodan başka bir kiloya düşmek olduğuna karar verdim en sonunda.Temel amacımızın bu süreci kısaltmak olduğunu da söyleyebiliriz kesinlikle.

SMED uygulanırken dahili ve harici aktiviteler tanımlanarak dahili aktivitelerin harici aktivitelere olabildiğince dönüştürülmesi sağlanır.Dahili aktiviteler vücudumuzdaki aktiviteler harici aktiviteler de dışarıda zayıflamak  yani ürün dönüşüm süresini kısaltmak için yaptığımız aktiviteler olarak tanımlarsak daha çok spor daha çok spor sonucuna yaklaşıyoruz gibi geldi bana.



Dört bileşeni de tamamladığımıza göre basit sırrım Just in time diyet modelinin de sonuna gelmiş olduk.
Bu yazıyı çok sevgili diyetisyen adayı kardeşime ithaf ediyorum.Onun daha nice bilgilerinden yararlanmak dileğiyle...Siz bu anlattıklarımı bir ona da danışın en iyisi der ve sözlerime son veririm.



3 yorum:

  1. Midenin isteklerini belirleyen beyin ise temel prensipte beyini ele geçirip akışı ondan sonra başlamak yerinde olur diye bir saçmalarım ah ne saçmalama :))

    YanıtlaSil
  2. Beynini ele geçirirsen bana da haber ver hahah

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beyin ele geçmezse yanar o diyet, maf olur :))

      Sil